Motivace a příprava ke studiu technických oborů v souvislosti s uplatněním na trhu práce

Projekt byl ukončen k 31.12.2010

V rámci projektu jsme postupně pozvali do výuky Pracovních činností odborníky profesí: truhlář – tesař, zámečník, automechanik a elektrikář (silnoproud). Vybraní řemeslníci seznámili žáky se svými profesemi, ukázali jim ukázky ze své práce. Společně se žáky vyrobili jednoduché výrobky. Při práci s kovem se naučili vyřezávat závity, ohýbat kulatinu, stříhat plech a pilovat. Vyrobili jednoduché rámečky pro upevnění počítačů v počítačové učebně a držadla do skříněk v šatně. Při práci se dřevem se seznámili se spojováním dřev pomocí čepování, výrobkem byly poličky – rošty do skříněk v šatně. Velký zájem projevili žáci při práci s elektrotechnickou stavebnicí. Pomocí elektrotechnického schématu prováděli montáž i demontáž, zapojení zásuvek, vypínačů a zvonků. Naučili se měřit proud, napětí a odpor pomocí moderního měřícího přístroje, který si elektrikář přinesl. Společně pak vypočítávali pomocí vzorců zbylé veličiny. Naučili se pracovat s elektrickými pájkami a ve skupinách si spájeli jednoduchý bzučák.

Všichni pozvaní odborníci přistoupili k vyučování velmi zodpovědně. Učili žáky pracovat s technickou dokumentací, používat správně nástroje a dodržovat pracovní postupy. Velmi dbali na to, aby žáci pracovali přesně, práci si sami kontrolovali a zodpovídali za výsledek.

Součástí projektu byly i exkurze. Prohlédli jsme si závod Juta Bernartice, Gemec Union v Žacléři a Elektrárnu v Pořící u Trutnova.

K zajištění k výstupu ze ŠVP jsme si postupně vybavili dílnu příslušným nářadím, přístroji i materiálem, což umožní kvalitnější vyučování Pracovních činností v příštích letech. Nářadí a přístroje jsme zakoupili až po poradě s odborníky v závěrečné části projektu, když jsme si společně ujasnili, co hlavně pro dílnu i pro vyučování dalších předmětů potřebujeme.

Pro elektrotechnické práce jsme zakoupili novou elektrotechnickou stavebnici, zdroj napětí, multimetry, pájky, odizolovací kleště. Vše budeme také využívat při výuce fyziky. Nové přístroje a nářadí nám také umožní lépe využívat stávající stavebnice, které máme k dispozici.

Žákům se vyučování s odborníky líbilo, získali praktický pohled na jednotlivé profese a vzbudilo v nich zájem o jednotlivé obory.  Toto má velký význam při rozhodování jakou profesi si do budoucnosti zvolí.

V loňském roce dva žáci zvolili profesi elektrikář-silnoproud a čtyři mechanizátor lesní výroby. V letošním roce mají dva žáci deváté třídy zájem o obor elektrikář-silnoproud, případně obor nástrojař.

Projekt posílil spolupráci školy s rodiči. Ohlas rodičů i veřejnosti byl kladný i z toho důvodu, že řemeslníci, které jsme do vyučování pozvali, byli rodiče našich žáků nebo dokonce naši bývalí žáci.

Veřejnost byla o projektu informována několikrát pomocí článků v místním zpravodaji Ozvěny Vraních hor a na webových stránkách základní školy www.zsbernartice.cz

odkaz na fotografie: 2010-12-09

spinner

O úspěchu projektu budeme informovat základní školy v okolí, které projeví zájem se s organizací projektu seznámit.